Iratkozz fel a hírlevelünkre! Viszonteladóknak Akciók

Erős izmok = hosszú élet?

április 22, 2015 Somodi Gergő Boldogság, Cikkek, Diéta, Életmód, Fitness, sport Címke: , , , Nincs hozzászólás

Miért legyünk erősek?

Sokat hallom különböző emberektől, hogy azért nem szeretnének súlyzózni, mert félnek, hogy túl nagydarabok lesznek. Mintha 1) olyan borzasztó egyszerű lenne növelni az izomtömeget és 2) mintha a súlyzót csak arra lehetne használni, hogy az izmainkat növeljük velük. E feltételezések közül egyik sem igaz.

Bárki nyugodtan kérdezzen csak meg egy hivatásos naturál testépítőt, egészen pontosan mennyi idejébe, munkájába és odafigyelésébe került, hogy elérje azt az alkot, amivel rendelkezik. Évek kitartó munkájáról van szó. Ha mindenkinek megnőne a karja csak azért, mert némi súllyal végez karhajlítást, egyetlen épeszű ember sem kockáztatná az egészségét anabolikus szteroidok használatával pusztán azért, hogy az xxl-es póló feszüljön a felkarján.

Nem, izomtömeget növelni nem egyszerű. Módszeres munka és a táplálkozás nagy fokú kontrollja szükséges hozzá. A módszeres munkába beletartozik a módszeres súlyzózás is, de nem minden súlyzózás fog az izomtömeg aránytalan növekedésével járni. Megfelelő táplálkozás mellett maximum annyi izom épül a súlyzóval végzett edzések hatására, amekkora a súlyok mozgatásához indokolt.

A szervezet nem önmaga ellensége, az erőkifejtéshez mérten fog alkalmazkodni. Nem fog olyan izomtömeget építeni edzés hatására, amelyre ténylegesen nincs szükség. A testi erő ugyanis, bár összefügg az izmok méretével, nem egyenesen arányos azokkal. A nagyobb izomtömeg nem feltétlenül erősebb, bár saját tömegénél fogva kétségtelen sokszor helyzeti előnyben van. Sok múlik az izmok beidegzettségén. Azon, hogy az izmok hogyan reagálnak az idegi impulzusokra. Hogy mennyire erős egy izom, azon is múlik, hogy menyire képes összehúzódni. Ezen felül, az is érdekes, hogy az idegrendszer mennyi izomsejtet tud aktiválni egy adott izomban. Súlyzókkal erősíteni is lehet, vagyis javítani az idegrendszer izomaktivációs szintjén, hogy egy kicsit bonyolultabban fogalmazzak. A részletek iránt érdeklődők itt tájékozódhatnak:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3057313

Az erősítés különösen fontos, ha tekintetbe vesszük, hogy az erő, illetve annak hiánya összefüggést mutat a halandósággal. Ezt egy kísérletben igazolták, majd egy évtizeddel ezelőtt. E kísérlet során 70 és 79 év közötti embereket, férfiakat nőket vegyesen vizsgáltak, összesen 280 főt. Különböző időközönként mérték a fogáserejüket és a négyfejű combizom erejét, több más markerrel együtt, mint amilyen a testtömeg index, a testzsírszázalék, csontsűrűség, dohányzás, egyéb életvitelbeli paraméterek, stb. A méréseket 6 éves időtartamban többször ismételték. Vizsgálták az izomtömeget is, illetve az izmok vastagságát. A kutatókat részben az is érdekelte, hogy az időskori izomvesztés milyen összefüggést mutat a halandósággal. Egyértelmű és erős együttjárást találtak az erőszint és a halandóság között a kísérlet során. Érdekes módon azonban az izmok mérete nem játszott szerepet a méréseken gyengébben szereplők magasabb halálozási arányában. A kísérletekről részletesen itt

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.320.8396&rep=rep1&type=pdf

és itt

http://www.centromedicoathenas.com.br/Content/Uploads/Info/59.pdf

lehet olvasni.

Tehát, nagyobb nem lesz senki egy kis súlyzózástól, viszont elképzelhető hogy tovább élhet. Erősíteni fontos, hogy unokáink is sokat lássanak bennünket. Ennek szellemében a mai feladat: Keressünk egy kosarat, töltsük meg, könyvvel vagy ami éppen a kezünkbe akad és súlya van. Álljunk vállszéles terpeszbe úgy, hogy a kosár a lábfejek között helyezkedjen el. Egyenes háttal, a fenekünket hátratolva, mintha le akarnánk ülni, hajoljunk előre, fogjuk meg a kosár fülét, és álljunk fel újra. Ugyanilyen módon tegyük le a kosarat. 10 ismétlés után pihenő. Ismételjük meg a 10 ismétlést tizenötször 10 perc alatt.

 

Tanács: Még mielőtt bárki drasztikus változtatásba kezdene – akár a diéta, akár a testmozgás terén -, érdemes kikérni kezelőorvosunk véleményét is.

Kapcsolat

Nature Home Kft.
1121 Budapest, Futrinka u. 2.
Adószám: 12548721-2-13

Közösségi média

Hírlevél feliratkozás

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérjük, hogy engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close